Welkom op Kiteboardpro.nl

Kitesurfen / kiteboarden is een watersport waarbij de kitesurfer / kiteboarder op een kleine kitesurfplank / kiteboardplank staat en zich voort laat trekken door een vlieger (in het Engels ‘kite’).

‘Kitesurfen is van oorsprong de benaming van de sport. Dit heeft alles te maken met het feit dat, toen de sport in ontwikkeling was, windsurf afgeleide surfboards gebruikt werden. Hierop werd gekitesurft.

Al snel zijn de grote kitesurfboards vervangen door kleine kiteboards in de vorm van wakeboards en twin-tip boards. Hiermee heeft de kiteboarder op het water het gevoel dat hij aan het boarden is in plaats van surfen. Zo is het hedendaagse kitesurfen in de praktijk veelal kiteboarden.

De discipline ‘kitewave’ waarbij de kiteboarder door middel van een surfboard en een kite de golven berijdt, wordt echter met recht wel kitesurfen genoemd.

Op kiteboardpro.nl vind je interessante achtergrondinformatie over kitesurfen.



Kleine kite blessure

Door: Rutger • okt 4, 2008 • Rubriek: Nieuw op KiteboardPro

Iedereen heeft wel eens een kite blessure. De meeste ontstaan door een actie met een verkeerde landing, afzet of overbelasting. Maar wat nu als je de oorzaak niet meer weet of moeilijk kan achterhalen.

Zelf heb ik lang last gehad van mijn wreef. Dit was de oorzaak van een stuk overbelasting en verkeerde voetbanden. Simpel gezegd, mijn voetbanden waren gewoon te stug (hard) voor mijn voeten. Door het optrekken van mijn tenen om mezelf vast te zetten in de voetbanden ontstond een ontsteking aan de peesschede. (Peesschede is het hulsel waar de pezen doorheen lopen) Nu ik zachtere voetbanden heb, ben ik gelukkig van dit probleem af. De oplossing kan in sommige gevallen dus heel simpel zijn.

Luister goed naar de signalen van je lichaam om blessures te voorkomen. Vooral koude dagen zonder schoentjes kunnen gauw een blessure opleveren.

Als je last hebt moet je er snel wat aan doen, voordat je dadelijk voor langere tijd langs de kant staat en dat wil toch niemand.

Kite labels:

2 Responses »

  1. Zelf ook net een achillespeesontsteking achter de rug door overbelasting.
    Vandaag stevige landingen met mijn stijvere ThornFC gemaakt, en de plek van de onsteking wordt weer voelbaar. Blijkbaar is 3 weken niet belasten, niet genoeg. Verder zal het stijvere board ook wel een factor zijn. Het is alleen zo jammer dat ik het loopen niet kan laten……

  2. Heb vorig jaar ook nog een scheur in mijn kootje gehad van mijn ring vinger. Dit is ook echt iets waar je geen zaken mee wilt doen. Erik heeft een keer een kootje uit de kom gehad. Echt prachtig. NOT!

Jouw reactie / aanvulling..