Welkom op Kiteboardpro.nl

Kitesurfen / kiteboarden is een watersport waarbij de kitesurfer / kiteboarder op een kleine kitesurfplank / kiteboardplank staat en zich voort laat trekken door een vlieger (in het Engels ‘kite’).

‘Kitesurfen is van oorsprong de benaming van de sport. Dit heeft alles te maken met het feit dat, toen de sport in ontwikkeling was, windsurf afgeleide surfboards gebruikt werden. Hierop werd gekitesurft.

Al snel zijn de grote kitesurfboards vervangen door kleine kiteboards in de vorm van wakeboards en twin-tip boards. Hiermee heeft de kiteboarder op het water het gevoel dat hij aan het boarden is in plaats van surfen. Zo is het hedendaagse kitesurfen in de praktijk veelal kiteboarden.

De discipline ‘kitewave’ waarbij de kiteboarder door middel van een surfboard en een kite de golven berijdt, wordt echter met recht wel kitesurfen genoemd.

Op kiteboardpro.nl vind je interessante achtergrondinformatie over kitesurfen.



Case-analyse kiteveiligheid

Door: KiteboardPro redactie • aug 17, 2008 • Rubriek: Nieuw op KiteboardPro, Veiligheid

“Goed zeemanschap.”

“Loef wijkt voor lij.”

“Bij het doen van een speciale verrichting ben je altijd fout.”

“Zodra je in de lucht hangt ben je fout en verzekeringstechnisch de klos.”

Bovenstaand een aantal krachttermen die gebruikt worden als antwoord op de vraag; wie er fout is aan de hand van een voorgedragen case op kiteforum.com die verder werd bediscussieerd op kitehigh.nl. In de case vaart een kiteboarder(rood) kort bovenwinds(loef) op een benedenwinds(lij) varende kiteboarder(oranje) die een sprong maakt waardoor de lijnen verstrengeld raken.

Meningen

De heersende mening is, dat de kiteboarder(rood) fout is. Hij heeft goed zicht op wat er gaande is en vaart te dicht op de oranje kiteboarder. De rode kiteboarder heeft alle mogelijkheid, door te manouvreren, op afstand te komen van de oranje kiteboarder. De oranje kiteboarder moet zeer veel moeite doen om de rode kiteboarder te zien maar moet voordat hij een speciale verrichting uitvoert, goed om zich heen kijken en zorgen dat hij geen gevaar voor de omgeving is.

Wie wint de schadeclaim

Juridisch ligt het echter lastiger. Hiervoor geldt het Binnenvaart Politie Reglement(is van toepassing op een zeilschip en zeilplank, dus ook op kitesurfen = aanname), waaronder een aantal wetsartikelen die lastig te interpreteren zijn naar de praktische case. Ook gelden uitzonderingregels.

De twee grootste spanningsvelden liggen tussen ‘Loef wijkt voor lij’; benedenwinds gaat voor bovenwinds, en ‘Goed zeemanschap’.

Goed zeemanschap

Dit begrip wordt als eerste omschreven in het BPR. Hier wordt direct gesteld dat het reglement niet alle voorrangssituaties kan omschrijven. Daarom mag volgens deze bepaling van het reglement worden afgeweken om een ongeval te voorkomen.

Hierdoor is de algemene mening, dat beide partijen uiteindelijk voor eigen kosten verantwoordelijk zijn c.q. opdraaien. De behandelende verzekeringsdeskundige zal een oordeel vellen.

Slotconclusie

In deze case stellen we: “Ben je, ook al heb je voorrang, in staat zonder problemen een mogelijke aanvaring te voorkomen, dan moet je dat ook doen.”

Kite labels: , ,

Jouw reactie / aanvulling..